ברשות חברת סקייליין צי מנופים המונה יותר מ 200 עגורני צריח העומדים בכל דרישות ענף הבנייה ומיועדים למגוון רחב של פרויקטים; החל ממגדלים רבי-קומות ומבני תעשייה ומסחר ועד מבנים נמוכים ובתים צמודי קרקע. צי העגורנים של סקייליין וציוד העזר נרחב במיוחד וזאת בכדי לתת מענה לפרויקטים בכל גובה, לעבודה בחפיפה ולהנפה של משקלים שונים. סקייליין מעניקה ללקוחותיה מענה כולל ומושלם לצרכיהם וומספקת שירותי השכרת מנופים ,מכירת מנופים, תכנון הנדסי לעגורנים, טיפול בתקלות, תחזוקת מנופים ועוד
- עגורני לאפינג – Luffing Cranes
משמשים להקמה של מגדלים וגורדי שחקים, הצצים חדשות לבקרים ברחבי הארץ. מאופיינים בזרוע המתרוממת כדי לקצר או להאריך את רדיוס העבודה. עגורני לאפר מתופעלים עצמאית, ללא תלות זה בזה וזרועותיהם מופנות כלפי מעלה. תצורה זו מאפשרת רדיוס מינוף של כ-4 מטר וזרוע אחורית קצרה של כ-8 מטר, טווח התנועה שלהם רחב, אך נדרש להם שטח מצומצם לפעולה. אפשר למקם 5-3 עגורני לאפר על גבי בניין אחד בו זמנית (כל 10 מטר) ובכך לייעל ולקצר משמעותית את זמן הפרויקט.
- עגורני טופלס – Topless Cranes
עגורן טופלס או Flat Top מאופיין בהיעדר "שפיץ" או "ראש עגורן" מסורתי. מבנה זה מאפשר תמרון חפיפה נרחב יותר בין זרועות העגורנים, גמישות בתכנון ובהצבה, ועבודה יעילה באתר מרובה עגורנים. למעשה, עגורן הטופלס מאפשר הפרש גובה מינימלי (כ-5 מטר) בין אנקול העגורן לראשו, וקיצור זרועות העגורן לאורך של 20 מטר. בסביבת עבודה לעגורנים בחפיפה זהו יתרון קריטי, המאפשר ריכוז עגורנים רבים ככל האפשר בשטח הדרוש, הממקסמים את היעילות והשגת התוצר המיטבי.
- עגורני דריק – Derrick Cranes
מנופי דריק הם מנופים שאפשר להרכיבם על גבי גגות או מבנים גבוהים, כדי לסייע בהנפת יחידות כוח ומערכות קירור. הם יעילים גם במקרה שאין אפשרות להנמיך את העגורן או לפרקו באמצעות מנוף עזר בגבהים של עד 300 מטר.
- עגורני צריח עירוניים – City Tower Cranes
עגורנים קטנים ובינוניים עם מבנה ייעודי להקמה מהירה. עגורנים בעלי כושר הרמה של עד 5 טון לשימוש בגבהים נמוכים עד בינונים. מתאימים לאתרים מאוד צפופים.
- פידר עגורן עצמאי – Skyline Feeder
Skyline Feeder הינו מתקן הזנה חדשני מבית סקייליין. זוהי זרוע הרמה שיכולה להעמיס אל הבניין כל מטען: בלוקים, גבס, זכוכיות, אלומיניום, אינסטלציה, ריצוף והרשימה עוד ארוכה. הפידר מעלה את המטען ביציבות עד הקומה הנדרשת ולאחר מכן חודר לעומק של כ-3-4 מטר במבנה ומניח בו את המטען בקלות.
שאלות נפוצות
מהו ההבדל בין עגורן צריח ובין עגורן לאפינג?
בעגורן צריח הזרוע ותנועת העגלה פועלים בצורה אופקית בלבד.
לאור ההאצה בבניה האורבנית וההתחדשות העירונית כשאזור הבניה מוקף מבני מגורים או אזורים הומי אדם, עגורן לאפינג מאפשר עבודה ללא חריגה אל מחוץ לגבולות האתר וסיכון עוברי אורח. יתרון נוסף הוא האפשרות להשתמש בכמות רבה של מנופים במתחם. אפשר למקם 5-3 עגורני לאפר על גבי בניין אחד בו זמנית (כל 10 מטר) ובכך לייעל ולקצר משמעותית את זמן הפרויקט
מהו אופן הרכבת העגורן?
הרכבת העגורן מתבצעת בהתאם לשלבים המפורטים להלן:
1. הרכבת הבסיס
2. הנחת משקולות הבסיס
3. הרכבת התורן
4. הרכבת מסב הצידוד (קורונה)
5. הרכבת תא המפעיל - קבינה
6. הרכבת השפיץ
7. הרכבת הזנב - הזרוע האחורית
8. התקנת משקולת איזון אחת בזנב
9. התקנת הזרוע הקדמית
10. התקנת יתר משקולות הזנב.
11. השחלת כבלים
12. כיוונים
מהו משקלו של עגורן ממוצע?
משקלו של עגורן ממוצע הוא 170 טונות, והוא משתנה בהתאם לגודלו של המנוף.
בעקבות פרויקט ענק של אינטל בדרום שהצריך עגורני צריח היכולים לשאת משקלים גדולים סקייליין ייבאה לאחרונה לישראל עגורן מסוג : POTAIN MDT689 – עגורן בעל כושר הרמה מקסימלי של 40 טון! ואורך זרוע של 80 מ' , המיועד לנשיאת מטעני ענק במשקלים כבדים ולמרחקים גבוהים.
משקלו של עגורן זה 218 טון !
מהו המשקל המרבי שעגורן צריח או מנוף צריח יכול לשאת?
תלוי בכמה גורמים, בהם דגם העגורן וסוגו, כושר ההרמה המאפיין אותו ויכולתה של כננת המשנה לפעול לנוכח ההרמה הנדרשת. בישראל נהוג לעשות שימוש בעגורנים שביכולתם לשאת 5 טונות לכל הפחות, והנפוץ שבהם הוא בעל יכולת הרמה של 18 טון. לאחרונה יובאו לארץ עגורנים בעלי כושר הרמה גבוה במיוחד הגבוה בישראל, שחלקם יכול לשאת 25 טון,
POTAIN MD 560 , והמתקדמים שבהם מניפים גם 40 טון POTAIN MD 689 M40
סקייליין אוחזת במגוון רחב של עגורנים בעלי כושר הרמה יוצא דופן במקרה שנדרש עגורן בעל כושר הרמה גבוה יותר, כך שמבחינת מתן הפתרונות המוצעים, ברבים מהמקרים השמיים הם הגבול.
מדוע חשוב לבחון את תנאי הסביבה מדי לילה ולקבע את העגורן במצב של "שחרור לילה?
בלילה, בזמן שבו איש לא מאייש את עמדת העגורן, חייבת זרוע העגורן להיות משוחררת לרוח, כך שהיא לא תסכן את יציבותו – זו המשמעות של "שחרור לילה".
בגבהים שאליהם מגיע העגורן מנשבות לעיתים רוחות חזקות מאוד. המנופאי השולט בעגורן יודע מהו הכיוון שאליו יש לכוון את הזרוע ואת המטען בהתאם לרוח ואיך לבצע זאת במדויק. באותו אופן הוא יודע לזהות את מהירות הרוח הנחשבת מסוכנת ולהפסיק את העבודה באופן מידי
איך ניתן להגביה עגורן
הגבהת העגורן מתבצעת באמצעות כלוב הגבהה המשמש חוליה ייעודית, ומידותיו רחבות מעט מתורן העגורן.
שלבי ההגבהה:
1.חיבור הכלוב לקורונה.
2.נשיאת החולייה המשמשת להגבהה והנחתה על מסילות הקורונה.
3.איזון העגורן באמצעות משקולת המחוברת לאנקול העגורן.
4.חיבור לכלוב ההגבהה של בוכנה הנשענת על גבי תורן העגורן.
5.שחרור הפינים המחברים את תורן העגורן לקורונה, והעלאה מבוקרת של הלחץ בבוכנת ההגבהה. כך, למעשה, כל ראש העגורן עולה כלפי מעלה בשלבים, עד שנוצר מרווח מספיק להכנסת חוליה נוספת.
6.משיכת החולייה שנמצאת על גבי המסילה וחיבורה לתורן העגורן ולקורונה.